Voeding als medicijn

12 februari 2019

Wie kent er iemand met darmklachten, of heeft ze zelf? Last van obstipatie, opgeblazen gevoel, diarree, buikpijn, depressie, pijn in je spieren of gewrichten, slaapproblemen, hoofdpijnen, huidklachten, krampen, spastische darm, gebrek aan energie, allergieën, etc. Niet elk ongemak ervaren we als ziekte en benaderen we ook niet op die manier, waardoor we niet de noodzaak … Continued

Voeding als medicijn

Wie kent er iemand met darmklachten, of heeft ze zelf? Last van obstipatie, opgeblazen gevoel, diarree, buikpijn, depressie, pijn in je spieren of gewrichten, slaapproblemen, hoofdpijnen, huidklachten, krampen, spastische darm, gebrek aan energie, allergieën, etc.

Niet elk ongemak ervaren we als ziekte en benaderen we ook niet op die manier, waardoor we niet de noodzaak inzien om er wat aan te doen. Juist een opeenstapeling van klachten zorgen voor beschadigingen in ons lichaam waardoor we er uiteindelijk wel ziek van worden.

Het is juist noodzaak om al die afzonderlijke klachten niet als een gegeven aan te nemen, maar om ze te zien als een wake-up-call van ons lichaam!

Door ons huidige voedingspatroon veroorzaken we veel van deze klachten zelf. Meer dan 70% van alle gezondheidsklachten zijn voeding gerelateerd. We zijn langzaam in een eetcultuur terecht gekomen, waarin het ‘normaal’ is geworden dat we onszelf ziek eten. Tel daarbij de zaken op als de manier waarop wij leven en bewegen, de vele stressfactoren, milieuvervuiling (fijnstof) dan begrijp je het ontstaan van onze welvaartsziekten.

WELKE VOEDINGSPRODUCTEN MAKEN ONS ZIEK?

Eigenlijk zijn dat alle bewerkte producten met suikers, transvetten, E-nummers en light producten. Denk hierbij aan frisdranken, sappen uit supermarkt, koeken, chips, witte pasta, kant-en-klaar maaltijden, sauzen, vleeswaren, ontbijtkoek, witte rijst, wit brood, pakjes en zakjes om mee te koken, crackers, muesli, patat, etc.

Tegenwoordig eten we steeds meer ‘snelle koolhydraten’, deze vullen onze maag maar voeden het lijf niet. Het ontbreekt aan belangrijke vitamines, mineralen, sporenelementen en vezels. Ons lichaam zet deze koolhydraten direct om in glucose, suiker dus, met als gevolg dat je bloedsuikerspiegel piekt en daarna direct weer daalt tot onder het minimum. Het gevolg is vermoeidheid en een eetbui. Logisch dus dat overgewicht vaak gepaard gaat met energieverlies en andersom. Een vicieuze cirkel dus.

WAT ZIJN GEZONDE ALTERNATIEVEN?

De meest volkorenproducten, oude granen, groenten en fruit zijn langzame koolhydraten. Deze worden langzaam afgebroken door de hoeveelheid vezels. Een snelle bloedsuikerstijging blijft dan achterwege wat weer positief is voor allerlei organen in je lijf, zoals de alvleesklier en de lever.

Vervang suikerrijke dranken door water en thee. Voeg veel groente en fruit toe aan al je eetmomenten om zo voldoende binnen te krijgen. Eigenlijk zou driekwart op je bord groenten moeten zijn. Zorg voor voldoende eiwitten in je eetpatroon, denk hierbij aan eieren, peulvruchten, gevogelte, vlees en vis. Noten en zaden zijn een mooie aanvulling van gezonde vetten evenals een avocado.

Vervang afhaalmaaltijden of kant-en-klare maaltijden door eigengemaakte maaltijden, bereid zonder pakjes en zakjes en met veel verse groenten.

HOE KEER IK MIJN KLACHTEN OM?

Een gezonde leefstijl aanmeten is dus dè aanpak om van je klachten af te komen. Een gezond leefpatroon bestaat uit gezond eten, bewegen en balans. Balans tussen werk en ontspanning. Ook een goede nachtrust draagt bij aan een goede gezondheid.

Wanneer je al chronische klachten hebt, is het zeer zinvol om aan de slag te gaan met een ontgifting van je lichaam. Een veelgehoorde uitspraak is dat detoxen onzin is omdat je lichaam dit prima zelf kan doen. Dat klopt, je lichaam beschikt ook over een uitgebreid arsenaal aan maatregelen om dit zelf te doen. Maar soms is je lichaam niet meer opgewassen tegen de niet-aflatende stroom aan lichaamsvreemde stoffen. Je kunt je lichaam daarom een handje helpen met een detox.

Detoxen is het tijdelijk overgaan op lichte vloeibare voeding, groente- en fruitsappen, om je spijsverteringsstelsel tot rust te laten komen. Deze werkt immers niet meer goed, gezien de klachten.

Tijdens de sapvast dagen drink je heel veel groentesappen die je lijf direct voorzien van heel veel micronutriënten (voedingsstoffen zoals vezels, vitaminen, mineralen en spoorelementen). Deze zijn belangrijk voor een goede darmwerking en een gezonde darmflora en dus een gezonde spijsvertering!

Daarbij is de detox direct een kickstart naar een gezonde leefstijl. Je kickt af van de snelle koolhydraten en suikers en je ontvangt een heleboel gezonde recepten zodat je de gezonde voeding ook kunt blijven vasthouden voor na de detox. Je boekt dus direct resultaat en je krijgt een handvat om gezond te blijven eten.

“Wanneer je voedingspatroon verkeerd is, hebben medicijnen geen zin. Wanneer je voedingspatroon goed is, zijn medicijnen overbodig”

Stel je vraag