Kun je je weerstand beïnvloeden?

30 januari 2020

Weerstand opbouwen, immuunsysteem boosten, ‘R’ in de maand, allerlei begrippen die vaak voorbij komen, helemaal in deze tijd, maar wat wordt er nu eigenlijk mee bedoeld? Is het waar dat wanneer je aan je weerstand werkt, je een hoop verkoudheden, griepjes en andere ziektes kunt voorkomen?

Kun je je weerstand beïnvloeden?

Wat is weerstand?

Weerstand is eigenlijk een naam voor het immuunsysteem. Het immuunsysteem is weer een verzamelwoord voor allerlei barriëres van ons lichaam om ons te beschermen tegen ongewenste indringers, zoals bacteriën, virussen, schimmels, parasieten, etc. Daarnaast maakt het lichaam ook afweerstoffen aan, die er voor zorgen dat de weerstand voldoende blijft.

Als onze weerstand verzwakt is, of als er te veel belagers zijn (bijvoorbeeld in het geval van het influenzavirus) worden we extra kwetsbaar.

Kun je je weerstand beïnvloeden?

Jazeker! Met een gezonde levensstijl zorg je ervoor dat bepaalde onderdelen van ons immuunsysteem optimaal presteren. Het grootste deel van je afweersysteem zit in je darmen: de darmflora. Dit is de verzamelnaam voor de goede en slechte bacteriën in je darmen, die met elkaar samenleven. Zolang er genoeg goede bacteriën in je darmen zitten, krijgen de slechte minder kans zich te ontwikkelen.Als er balans is tussen de goede en slechte bacteriën, werkt je afweersysteem goed. Als de balans verstoord is, kan je weerstand achteruit gaan. Door goed voor je darmen te zorgen, houd je de darmflora gezond en werkt je afweersysteem beter!

Je kunt dus je weerstand positief beïnvloeden, maar helaas ook negatief!

De belangrijkste factoren die een rol spelen bij het verlagen van de afweer zijn: stress, medicatie gebruik, veel alcohol drinken, slechte voeding en slaapgebrek. Door deze factoren wordt de kans groter dat er een keer een ziekteverwekker doorglipt.

Hieronder vind je onze 8 tips om aan een optimale weerstand te werken!

  1. Versterk je darmflora door het eten van gezonde, gevarieerde voeding en met name veel groente en fruit! Je lichaam heeft dagelijks bepaalde vitamines, mineralen en antioxidanten nodig, zoals vitamine A en C. Daarnaast werken probiotische voedingsmiddelen uitstekend want zij gevenstoffen vrij waar je gezonde darmbacteriën goed op groeien. Denk hierbij aan zuurkool, yoghurt, karnemelk en kefir.
  2. Dagelijkse schoonmaak d.m.v. onze ‘My Daily Detox’. Onze Chlorella ontgift, ondersteunt je lever, verbetert je weerstand en voedt je darmflora. Het mooiste is dat je deze greens niet hoeft te proeven, want je neemt de capsule in met een glaasje water.
  3. Drink genoeg water of kruidenthee. Drink minimaal 1,5 tot 2 liter per dag zodat je lichaam alle voedingsstoffen goed door het lichaam kan transporteren en de afvalstoffen kan afvoeren.
  4. Beweeg voldoende. Minimaal 30 minuten per dag wandelen zorgt er al voor dat het bloed goed door je lichaam transporteert, het afvalstoffen afvoert en het de zuurstofopname bevordert.
  5. Voorkom stress. Zorg dan dat je tijdig herstelt van stressvolle situaties en wees lief voor jezelf. Let op wat je eet, zorg voor genoeg slaap, beweeg dagelijks, ontspan door leuke en creatieve dingen te ondernemen, leef in het nu, denk positief en vergeet vooral niet regelmatig te lachen.
  6. Vitamine C is de meest bekende weerstandsvitamine, toch is deze niet de belangrijkste. Dit is zonder twijfel vitamine D. Gebrek aan deze vitamine maakt je vatbaar voor ziekte. Vitamine D vind je o.a. in vette vissoorten maar krijg je vooral binnen van zonlicht op onze huid. Zonlicht is in deze tijd van het jaar schaars en dat maakt dat je deze vitamine extra moet bij slikken (onze ‘Sunshine in a Bottle’). Dit geldt helemaal voor ouderen, kinderen, zwangeren en mensen met een donkere huidskleur, zij worden als risico groep gezien voor vitamine D tekorten.
  7. Slaap voldoende! Wanneer je slaapt wordt je immuunsysteem geactiveerd. Je lichaam richt zich op opruimen en herstellen en hoeft zich niet met andere taken bezig te houden.
  8. Zorg voor een goede hygiëne. Was je handen regelmatig. Schimmels, bacteriën en virussen kun je niet zien, maar ze zijn er wel en je draagt ze gemakkelijk over via je handen. Op je werk, thuis en in het openbaar. Er zijn heel wat contactmoment waarbij ziektekiemen overgedragen kunnen worden. Was je handen geregeld en grondig. Zeker als er griep heerst of een verkoudheid in je omgeving rondwaart. Je helpt zo je immuunsysteem versterken.

Onze slowjuices, soepen, bouillon, shots en superfoods zitten bomvol vitaminen, mineralen en antioxidanten en zijn een makkelijke manier om snel veel groenten binnen te krijgen.

Stel je vraag