Detoxkuur voorbij, hoe nu verder?

13 november 2018

FOLLOW UP VAN JOUW DETOX | ZO VAL JIJ NIET TERUG IN JE OUDE GEWOONTES! Je hebt de detox sapkuur achter de rug. Wat mag jij trots zijn op jezelf! Je hebt je lichaam in een korte periode gereinigd en een boost gegeven. Waarschijnlijk heb je nu meer energie, is je huid zuiverder en zijn … Continued

Detoxkuur voorbij, hoe nu verder?

FOLLOW UP VAN JOUW DETOX | ZO VAL JIJ NIET TERUG IN JE OUDE GEWOONTES!

Je hebt de detox sapkuur achter de rug. Wat mag jij trots zijn op jezelf! Je hebt je lichaam in een korte periode gereinigd en een boost gegeven. Waarschijnlijk heb je nu meer energie, is je huid zuiverder en zijn er misschien wel wat overtollige kilo’s af. Naast dat je fysieke omstandigheden verbeterd zijn, heeft de detox kuur ook effect gehad op je mentale gesteldheid. De vraag is alleen, hoe nu verder? Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je weer in je oude (ongezonde) gewoontes terugvalt. Daarnaast moet je lichaam ook weer langzaam wennen aan het opnemen en verteren van normale voeding. In dit blog gaan wij jou hierbij helpen!

OPBOUWFASE NA HET SAPVASTEN

Je lichaam is nu schoon en kan gevoeliger reageren op bewerkt voedsel en grotere hoeveelheden (je ervaart sneller een vol gevoel). Je stofwisseling heeft op een lager pitje gestaan door alle groentesappen die je gedronken hebt, laat daarom je stofwisseling langzaam weer wennen aan vast voedsel door kleine porties te eten en door heel veel groente toe te voegen aan al je maaltijden. In onze manual hebben we voor je en heleboel gezonde recepten uitgezocht waarbij we ook rekening hebben gehouden met de (gezonde) vetten en eiwitten. Deze 2 macronutrienten zorgen namelijk langer voor een vol gevoel. Ook stabiliseren ze je bloedsuikerspiegel (minder snack- gevoel). Beperk de inname van koolhydraten, dit zorgt namelijk vaak voor een opgeblazen gevoel of een after-dinner-dip.

Wij hebben onderstaand een lijstje gemaakt met tips en ideeën voor het verantwoord opbouwen van je voedingspatroon:

  1. Drink 1,5 tot 2 liter vocht per dag. Tip!: Download een app op je mobiel die je eraan herinnert genoeg water te drinken.
  2. Begin met het eten/drinken van soepen. Soep is goed voor je spijsvertering en valt niet zwaar op de maag.
  3. Probeer kleine maaltijden te nuttigen. Tip!: Maak gebruik van kleine borden, eet langzaam en kauw vaak. Je lichaam heeft namelijk minimaal 20 minuten nodig om het signaal af te geven dat je genoeg hebt gehad.
  4. Vermijd geraffineerde suikers en leg de focus op het nuttigen van verse groenten en fruit. Let op dat je regelmatig eet. Probeer om de 2 à 2,5 uur iets te eten voor een stabiele bloedsuikerspiegel, dit voorkomt snack gedrag!.
  5. Wist je dat woorden veel sterker zijn dan het lichamelijk afkicken van suikers? Als je wilt veranderen dan krijg je te maken met de sterkste woorden die er zijn, namelijk; WEL of NIET. Als je zegt; ” ik wil het wel, maar mag het niet” dan maak je het jezelf heel erg lastig! Zeg daarom liever tegen jezelf; ” ik mag het wel, maar wil het niet” !

Bovenstaande tips kunnen direct na de detox kuur worden opgevolgd.

DE 80/20 REGEL

Om ervoor te zorgen dat je niet in je oude (ongezonde) gewoontes terugvalt, is het van belang dat je blijft letten op de voeding die je consumeert. Probeer geraffineerde suikers en bewerkt voedsel (pakjes, zakjes, kant-en-klare sauzen, gefrituurd voedsel, gebak, snoep, chips, frisdranken (ook de light versie!) zo veel mogelijk te vermijden en zoek een juiste balans tussen vetten, eiwitten en koolhydraten. Door veel groente en fruit te blijven toevoegen aan je maaltijden creëer je een snellere en gezondere spijsvertering. Voor de meeste mensen is het moeilijk om 24/7 volledig gezond te blijven eten. Plan daarom ook af en toe een balansdag in!

BALANSDAGBOX

Met een balansdag compenseer je een calorierijke dag en neem je juist wat extra vitamines, mineralen en antioxidanten in. Zo zorg je goed voor jouw lijf! De kant-en-klare box bevat 19 juices en 5 soepen en een digitaal receptenboek met heel veel gezonde recepten voor een diner. De box is goed voor ca 4 tot 5 balansdagen. Je kunt een balansdag dus zelf makkelijk plannen, want al onze producten zijn diepgevroren en kun je makkelijk in je vriezer bewaren.

WAAROM IS DIT ZO GOED VOOR JE

Je lichaam krijgt normaliter de energie uit de verbranding van koolhydraten, zoals ze aanwezig zijn in bijvoorbeeld brood en dergelijke. Door langer dan een uur of 10-12 niet te eten, raakt deze energiebron op. Het lichaam schakelt dan over op de volgende bron van energie; Vetverbranding.

Hierdoor voel je je fitter en energieker dan ooit. Ook in combinatie met sport is dit erg goed merkbaar. Een balansdag sluit aan bij de gedachte van interemittent fasting. Door een balansdag 1 a 2 keer per week te herhalen, leert je lichaam steeds beter hierop te reageren en worden de effecten sterker merkbaar.

Stel je vraag